Hvordan får jeg utvidet tilgang til tjenesten?
Yrkesfiskere kan få utvidet tilgang til FiskInfo.
Opprett en bruker på barentswatch.no – https://id.barentswatch.no/Account/Register
Deretter fyll ut søknadsskjema for utvidet tilgang og evn. legg til båt.
Om båten ikke er registrert i Fiskeridirektoratets fartøyregister kan vi ikke gi tilgang. Unntak gjelder for:
- Systemutviklere
- Fiskeridirektoratet
- Kystvakten
- Fiskesalgslagene
- Alle offentlige organ som har tilgang til lukket del i BarentsWatch.
- Fiskerikyndige på seismikkskip i henhold til godkjent liste
- Forskningsskip
- Skolefartøy
Hvilke ekstra opplysninger og informasjon får vi som har fått utvidet tilgang?
Utvidet tilgang til FiskInfo betyr at du kan se hvilke fartøy som har satt redskapene. Du får se kontaktinformasjonen deres slik at du kan kommunisere med dem.
Du kan rapportere setting og haling av redskap til Kystvaktsentralen på vegne av fartøyet. Du får oversikt over hvilke redskapsrapporter som er under behandling hos Kystvaktsentralen og hvilke som er registrert og dermed synlig for alle FiskInfo-brukere.
AIS-informasjon omfatter også båter under 15 meter for brukere som har utvidet tilgang til FiskInfo.
Jeg ser ikke hvem som har satt redskap på BarentsWatch?
Sjekk at du er logget inn med riktig bruker og passord. Dette gjelder både på mobil/nettbrett/pc, og på kartplotter som har mulighet for innlogging opp mot innholdet i tjenesten.
Jeg får feilmelding når jeg bruker FiskInfo til å melde inn redskap på min mobil/nettbrett?
Flere opplever det samme problemet. Dette kan løses ved å bruke en annen nettleser, eks. Chrome istedenfor Safari. Vi tror det har med caching i nettleseren å gjøre. Sjekk på innstillinger, tøm logg og nettstedsdata på nettleseren du bruker. Om problemet ikke løser seg, ta skjermbilde av feilmeldingen og send denne til oss på post@barentswatch.no. Ta gjerne med informasjon om nettleser og type enhet.
Sjekk siden «Slik tømmer du nettleserdata» eller prøv eksempelet fra Apple - Slette logg, bufferen og informasjonskapsler: slik fjerner du informasjon fra enheten:
- For å fjerne loggen og informasjonskapsler går du til Innstillinger > Safari, og deretter trykker du på Tøm logg og nettsteddata. Fjerning av loggen, informasjonskapsler og nettleserdata fra Safari vil ikke endre Autoutfyll-informasjonen.
- For å fjerne informasjonskapsler og beholde loggen går du til Innstillinger > Safari > Avansert > Nettsteddata, og deretter trykker du på Fjern alle nettsteddata.
Kan flere brukere være knyttet opp til samme fartøy?
Ja, flere brukere kan være knyttet til samme fartøy, men en bruker kan bare være knyttet til ett fartøy. Dersom du har behov for å rapportere setting og haling av redskap på vegne av flere fartøy, så må du opprette en bruker per fartøy.
Hvordan bytter jeg fartøy knyttet til min konto?
Send en melding til oss med informasjon om din bruker, hvilket fartøy som skal fjernes og hvilket som er nytt. Du kan enten bruke funksjonen «Gi tilbakemelding» på nettsiden, eller sende en e-post til post@barentswatch.no.
Er tjenesten gratis?
Ja, det er gratis å bruke tjenestene fra BarentsWatch. Det meste av datainnholdet er åpne data, som du også kan få tak i direkte fra våre partnere. De fleste av karttjenestene (WMS/WFS) vi bruker er tilgjengelige og dokumentert på Geonorge.no.
Hvordan får jeg oversikt over været i tjenesten?
Ved å trykke på et punkt i kartet får du opp et marinogram fra Meteorologisk institutt i kolonnen til høyre. Her finner du også informasjon om tidevann for det valgte punktet. Iskonsentrasjon, iskant og uvær er kartlag som kan legges inn i kartet fra menyen.
Hvordan melde inn og ut redskaper gjennom tjenesten?
Du kan rapportere redskap digitalt i FiskInfo til Kystvaktsentralen. Men for å kunne rapportere må brukeren din være koblet til et fartøy. Informasjon om ditt fartøy finnes i et eget panel, og her finner du knappen for å rapportere redskap. Les mer om funksjonen på våre nettsider.
Feilmelding i nettleser?
Noen opplever av og til å få feilmelding når de prøver å åpne tjensten FiskInfo i enten Safari eller Chrome. For å fikse på dette kan det være lurt å slette logg, bufferen og informasjonskapsler:
Safari
- Gå til Innstillinger > Safari.
- Trykk på Tøm logg og nettstedsdata.
Chrome
- Åpne Chrome-appen på enheten din.
- Trykk på Mer. Logg øverst til høyre. ...
- Trykk på Slett nettlesingsdata.
- Gjør følgende ved siden av «Tidsperiode»: ...
- Merk av for «Nettleserlogg».
- Fjern avmerkingen for eventuelle andre datatyper du ikke vil slette.
- Trykk på Slett data.
Hvorfor finner jeg ikke fartøyet når jeg skal koble meg til et fartøy i Søknad om utvidet tilgang til FiskInfo eller på Min side?
Det kan være fordi fartøyet ikke er registrert i Fartøyregisteret, eller at fartøyet ikke er tilgjengelig der BarentsWatch henter informasjon fra Fartøyregisteret.
Nyregistrering eller endring på fartøy i Fartøyregisteret reflekteres i BarentsWatch nesten umiddelbart. Hvis fartøyet er i Fartøyregisteret men du etter en liten stund fortsatt ikke finner det må du kontakte Fiskeridirektoratet.
Hvorfor finner jeg ikke et fiskefartøy i søket eller på kartet i FiskInfo?
FiskInfo viser ikke fiskefartøy som er kortere enn 15 meter, med mindre du er innlogget og har utvidet tilgang til FiskInfo som yrkesfisker.
Hvis du leter men ikke finner et fiskefartøy som er lengre enn 15 meter kan årsaken være at fartøyet har sendt AIS-melding om at de er fritidsbåt, og FiskInfo viser kun fritidsbåter over 45 meter.
Sjekk at AIS er satt opp rett: Fiskebåter skal være type 34, lengden må være 15 meter eller lengre (A+B skal være minst 15 til sammen) og sjekk at navnet er skrevet rett i AIS.
Hvorfor finner jeg ikke fartøyet når jeg søker på navnet i FiskInfo?
Navnet på fartøyet kan være skrevet feil på AIS. Du kan også søke med mmsi, radiokallesignal eller fiskerimerke. Se også de andre spørsmålene på denne siden som går spesifikt på fritidsfartøy eller fiskefartøy.
Hvorfor viser FiskInfo et annet navn på fartøyet enn i AIS?
FiskInfo henter navn på fartøy fra Skipsregisterene (hvis fartøyet er registrert der). Gå til Skipssøk for å sjekke hvilket navn som brukes, og kontakt Skipsregisterene dersom navnet er feil og må endres.
Hvordan se tidsangivelsen på et AIS-spor?
Om du zoomer så langt inn i kartet at du ser pilene i sporet og bruker fingerikonet øverst til venstre på skjermen, så skal du se tidspunktene.
Hvorfor vises ikke fiskebåtens fiskerimerke i FiskInfo?
For at fiskerimerket skal vises så må radiokallesignalet være korrekt registrert både i Fartøyregisteret og på AIS, og det må stemme med radiokallesignalet som er registrert i ITU. (Telenor radio legger det inn i ITU når de gir båten et radiokallesignal og MMSI).
Hvorfor viser FiskInfo feil radiokallesignal til fartøyet?
Rett radiokallesignal må være skrevet inn på AIS. Det skal være det samme kallesignalet som er registrert i ITU. (Telenor radio legger det inn i ITU når de gir fartøyet et radiokallesignal og MMSI).
Hvorfor viser FiskInfo et annet fiskerimerke enn Skipsregistrene?
For at FiskInfo (og Fartøyregistret) skal vise samme fiskerimerke som i Skipsregistrene, må korrekt radiokallesignal må være registrert i Skipsregistrene, og det må stemme med radiokallesignalet som er registrert i ITU.
Hvordan får jeg koblet meg fra et fiskefartøy jeg ikke lengre er på?
Send en melding til oss med informasjon om din bruker, hvilket fartøy som skal fjernes og hvilket som er nytt. Du kan enten bruke funksjonen «Gi tilbakemelding» på nettsiden, eller sende en e-post til post@barentswatch.no.
Hvorfor finner jeg ikke et fritidsfartøy i søket eller på kartet i FiskInfo?
FiskInfo viser ikke fritidsfartøy som er kortere enn 45 meter, uansett om du innlogget eller ikke, og uansett om du har utvidet tilgang til FiskInfo eller ikke.
Er det muligheter for å laste ned data fra tjenesten?
Funksjonaliteten i FiskInfo er også tilgjengelig via et maskinlesbart grensesnitt (API - Application Programming Interface) slik at leverandører av kartplottere og andre systemleverandører kan hente informasjonen direkte inn i sine systemer om de ønsker det.
Les mer her: Åpne data via BarentsWatch
Fant du ikke svar på dine spørsmål her? Ta kontakt via tilbakemeldingsknappen eller send en melding til post@barentswach.no. Vi ønsker også tilbakemeldinger på ønsket funksjonalitet, feil og mangler.