Forsiden Artikler Følg brønnbåtene i Fiskehelse

Følg brønnbåtene i Fiskehelse

Illustrasjonsfoto: Thomas Bjørkan/Wikimedia Commons.
Illustrasjonsfoto: Thomas Bjørkan/Wikimedia Commons.
- Et viktig verktøy for å hindre spredning av fiskesykdommer.
Det er mer enn 3 år siden artikkelen ble oppdatert

Tjenesten Fiskehelse er nå i desember oppdatert med ukentlige brønnbåtspor og lokale PD-soner.

Lettere å forhindre smitte

Brønnbåtspor er nå klikkbare med pil for retninger og tidsstempler (hver time). Dette gjelder uke for uke tilbake til 2012, og gjelder ca. 70 skip som er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) som brønnfartøy i akvakultur.

- For oppdretterne blir dette et viktig verktøy for å hindre spredning av fiskesykdommer, og vi i Mattilsynet kan bruke det i sporing av sykdomsutbrudd på oppdrettsanlegg, sier direktør for avdeling fisk og sjømat, Elisabeth Wilmann i en pressemelding.

Hun påpeker at det nå blir mye enklere å planlegge ruter for brønnbåtene slik at de tar hensyn til lokaliteter med sykdom og sykdomssoner. 

Inne i kartløsningen slår du på brønnbåtspor nede til venstre, under «Innstillinger». Vi viser også liste over brønnbåter som har vært ved valgt lokalitet i uken (dvs vært nærmere enn 400 meter fra anlegg og holdt under 1 knop), og en liste over lokaliteter som valgt brønnbåt har vært ved i uken (også vært nærmere enn 400 meter fra anlegg og holdt under 1 knop).

PD-soner

Etter hvert som de kommer skal Fiskehelse vise nye forskrifter i løsningen. Bekjempelses- og observasjonssoner for ILA har lenge vært en del av tjenesten og nå kan du også se både lokale og nasjonale PD-soner.

Skjermdump BarentsWatch.

Skjermdump BarentsWatch.

De nasjonale sone-grensene vises som tykke klikkbare streker i kartet. De lokale sonene vises på samme måte som ILA-soner. De følger uke-visning og er klikkbare. I tillegg vises det også per lokalitet om de er i soner (både ILA og PD). Dette vises i høyre kolonne når du velger en lokalitet.

For å se PD-soner må du slå på funksjonen under «Innstillinger».

For at våre tjenester skal bli nyttige og brukervennlige ønsker vi tilbakemeldinger fra deg som bruker. Det kan være ris, ros, spørsmål, ideer og andre ting. Vi setter stor pris på din hjelp.