Fartøyer som har utstyr for AIS ombord sender ut og utveksler informasjon om sin identitet, posisjon, fart, kurs over frekvenser på VHF-båndet. Disse skipsposisjonene brukes også av maritime trafikksentraler for å holde oversikt over skipstrafikken innen sine ansvarsområder.
AIS er en forkortelse for Automatic Identification System, eller automatisk identifikasjonssystem på norsk. Dette er et hjelpemiddel for skipsfarten for å unngå kollisjoner. Samtidig gir systemet offentlige myndigheter oversikt over skipstrafikken i forskjellige farvann.
Fartøyposisjoner i sanntid
BarentsWatch tilbyr åpne AIS-data fra Kystverket. Dette er en datastrøm med fartøyposisjoner i sanntid, hentet fra et API (Application programming interface) som muliggjør at ulike tjenester automatisk kan hente data. Kystverkets åpne AIS-data er samlet inn fra:
- 90 AIS-basestasjoner på fastlandet og Svalbard ‒ viser kontinuerlige data om skipsbevegelser opptil 40-60 nautiske mil fra kysten.
- 5 norske AIS-satellitter – viser trafikk i havområder hvert 90. minutt.
Formålet med Kystverkets innsamling og deling av AIS-data er å legge til rette for sjøsikkerhet, forvaltning av det maritime miljøet og effektiv sjøtransport. Både gjennom tilgjengeliggjøring av disse dataene via BarentsWatch og en planlagt tjeneste for å vise den åpne delen av AIS-informasjon, ønsker vi å gjøre det enklere for allmenheten å følge med på skipstrafikken.
Bruker sanntidskart
En av brukerne som henter AIS som åpne data er mobilitetsselskapet Kolumbus som opererer innen kollektivtransporten. De har ansvar for den offentlige busstrafikken i Rogaland og for hurtigbåttrafikken i Ryfylke, mellom Byøyene og Stavanger og fra Haugesund til Feøy, Utsira og Røvær.
- Vi har et sanntidskart som er svært populært hos kundene våre. Vi har også inkludert båter i dette kartet, selv om båtvisningen fortsatt er i en utviklingsfase. Dette er tilgjengelig for kundene på kart.kolumbus.no og i sanntidsappen vår, forklarer strategi- og utviklingssjef, Audun M. Solheim.
For å kunne synliggjøre disse tjenestene til sine kunder, får de dataene fra Kystverket via API’ene til BarentsWatch.
- Deretter prosesserer og lagrer vi disse dataene i vår sky, for så å vise på kart og gjøre tilgjengelig for andre som bruker sanntidsdata fra Rogaland. Vi har også en historikk-funksjon til internt bruk, hvor vi kan gå tilbake i tid og se hvor ulike kjøretøy var til enhver tid. Dette bruker vi mye til oppfølging av kundehenvendelser og feilsøking, sier Solheim.
Se løsningen her.
Milliarder av AIS-meldinger
I 2021 mottok Kystverket 8,9 milliarder AIS-meldinger fra skipsfarten via basestasjoner og satellitter. Meldingene inneholder dynamisk informasjon om fartøyers identitet, fart og kurs. Til sammenligning ble det registrert to milliarder AIS-meldinger i 2006.
‒ Tallene fra 2021 gjenspeiler at vi i dag har mye mer avanserte basestasjoner enn tidligere, i tillegg til satellitter som overvåker havområdene, og derfor også mye bedre dekning av skipstrafikken i våre farvann, forklarer senioringeniør Harald Åsheim i Kystverket.
Kystverket tilbyr en rekke åpne data fra mange ulike maritime tjenester. AIS er kanskje en av tjenestene med størst brukspotensial.
‒ Det er stor interesse for AIS-data. Selv om vi ikke har tall på hvor mange som laster ned AIS-data årlig, ser vi at datastrømmen er godt brukt. I dette øyeblikket ser jeg at det er over 600 personer som bruker datastrømmen akkurat nå, forteller Åsheim.
‒ Vi legger til rette for at publikum skal kunne bruke dataene til det de måtte ønske. Tilgang til AIS-data gir muligheter som vi nødvendigvis ikke ser i dag, men kan bidra til innovasjon og verdiskaping i andre deler av samfunnet, tilføyer han.
Begrensningene på åpen AIS-datastrøm:
- Gjelder for det geografiske område innenfor norsk økonomisk sone, fiskerivernsonen ved Svalbard og vernesonen ved Jan Mayen.
- Viser ikke fiskefartøy under 15 meter.
- Viser ikke fritidsfartøy under 45 meter.
Digital tjenesteutvikling
I BarentsWatch bruker vi selv dette APIet for å vise fram fartøyinformasjon i Bølgevarsel, FiskInfo, ArcticInfo og Fiskehelse. I tillegg kommer tjenestene som utvikles som et skjermet overvåkningssystem. I tillegg til å vise AIS-informasjon i Felles ressursregister, samles det her inn rednings- og beredskapsressurser fra offentlige etater, frivillige organisasjoner og private virksomheter. Sporing og samhandling bidrar til effektivisering av operativ innsats.
For oss er det viktig å fremheve at vi legger til rette for digital tjenesteutvikling for andre gjennom å dele data. All data fra våre partnere og andre leverandører samles og utvikles til bruk i våre tjenester. Det meste av innholdet du finner i systemene våre er tilgjengelig som åpne data, er gratis og kommer enten direkte fra våre partnere eller via BarentsWatch. En oppsummering for brukere som ønsker å gjøre nytte av våre data via API (Application programming interface) finner du her.