Forsiden Artikler Tester bruk av virtuelle AIS-posisjonsmerker
Virtuelle merker, såkalte virtuelle AtoNs, er flittig brukt av sjøtrafikksentralene for å markere posisjonen til drivende fritidsfartøy eller gjenstander i farvannet. Ill: Kystverket.
Virtuelle merker, såkalte virtuelle AtoNs, er flittig brukt av sjøtrafikksentralene for å markere posisjonen til drivende fritidsfartøy eller gjenstander i farvannet. Ill: Kystverket.

Tester bruk av virtuelle AIS-posisjonsmerker

For sjøgående søk- og redningsoppdrag skal Hovedredningssentralene (HRS) nå teste posisjonsmerker som blir sendt til fartøy via Kystverkets nettverk av AIS-basestasjoner langs kysten.

Det er mer enn 3 år siden artikkelen ble oppdatert

Virtuelle posisjonsmerker gjør det mulig for redningsledere å visualisere viktige posisjoner som søksområder eller funnsted overfor fartøyer som er involvert i søk- og redningsoppdrag.

Tjenesten er utviklet og gjort tilgjengelig for HRS gjennom BarentsWatch-systemet.

‒ Når vi har en nødsituasjon eller søk til sjøs, kan vi sette ut punkter i posisjoner som indikerer det aktuelle sjøområdet. Alle fartøy som bistår vil da kunne se posisjonen i sitt kartdisplay om bord. Dette vil være til hjelp for oss når vi har mange ressurser med i et søk. Vi slipper å bruke radio for å lese opp posisjoner, og det kan bidra til å redusere misforståelser, opplyser fungerende operativ redningsinspektør, Ørjan Delbekk ved Hovedredningssentralen Nord-Norge.

BarentsWatch har utviklet et grensesnitt der HRS kan legge inn et eller flere posisjonsmerker for å markere området der oppdraget skal gjennomføres. Posisjonsmerkene blir deretter automatisk sendt til fartøy via Kystverkets AIS-nettverk. Det virtuelle merket blir derved synlig i kartsystemet (ECDIS/ECS) hos fartøy i det aktuelle området.

Les mer om sporing- og samhandlingstjenesten til BarentsWatch

Kan effektivisere oppdrag

Hovedredningssentralene utførte i 2020 i underkant av 3000 oppdrag til sjøs. Bruk av virtuelle posisjonsmerker kan bidra til å effektivisere oppdrag og hindre misforståelser om geografisk informasjon. Løsningen blir testet ut ved begge hovedredningssentralene i Stavanger og Bodø. De nyeste redningshelikoptrene har også tilgang på systemet.

‒ Digital utveksling av markører som viser det aktuelle hendelsesområdet vil forbedre koordineringen av tilgjengelige ressurser, redusere tidsforbruk og misforståelser mellom HRS og involverte ressurser i kritiske situasjoner, sier avdelingsleder Jon Leon Ervik i avdeling for navigasjonsteknologi og losforvaltning i Kystverket.

Fanger opp skipsbevegelser

Kystverkets AIS-nettverk (Automatic Identification System) består av rundt 90 AIS-basestasjoner som fanger opp skipsbevegelser langs hele kysten, og gjør det mulig å sende AIS-meldinger til alle fartøy med AIS-mottaker om bord. AIS-systemet brukes i dag av HRS til å lokalisere posisjonen til fartøy i nød og koordinere søk- og redningsoperasjoner til sjøs.

Tilgang til data fra Kystverkets AIS-basestasjoner, AIS-satellitter og meldingsportal SafeSeaNet Norway, gir HRS oversikt over fartøysbevegelser i norske farvann og i farvannet utenfor grunnlinjen.

‒ Vi har samarbeidet tett med Hovedredningssentralene i mange år. Sjøredning har alltid vært en viktig prioritet. Kystverket er alltid åpne for å videreutvikle våre systemer, slik at vi kan utveksle mer digital informasjon som kan være nyttig i søk- og redningssituasjoner, sier Ervik.

Et nyttig verktøy

Virtuelle AIS-merker, såkalte virtuelle AtoNs, brukes i dag av Kystverket til ulike formål. I sjøtrafikksentraltjenesten brukes virtuelle AtoNs til å markere posisjonen til drivende fritidsfartøy eller gjenstander i farvannet. Det gjør det mulig for andre fartøy å se denne posisjonen i sine systemer om bord.

‒ Dette er et nyttig verktøy for oss og skipsfarten. Ikke bare for kommersielle fartøy, men også fritidsfartøy med nyere AIS-utstyr og kartplotter av nyere dato. På sjøtrafikksentralen bruker vi virtuelle AtoNs når HRS eller kystradioen tar kontakt med oss om hendelser i farvannet, og når vi må informere fartøy eller myndigheter om drivende fartøy, forklarer trafikkleder Asle Njåstad ved Kvitsøy sjøtrafikksentral.

For at våre tjenester skal bli nyttige og brukervennlige ønsker vi tilbakemeldinger fra deg som bruker. Det kan være ris, ros, spørsmål, ideer og andre ting. Vi setter stor pris på din hjelp.