Forsiden Artikler SARiNOR - Styrket samarbeid om beredskap

SARiNOR - Styrket samarbeid om beredskap

Illustrasjon fra redningssentralen, SARiNOR.
Illustrasjon fra redningssentralen, SARiNOR.

Et tiltak for å styrke effektiviteten og kapasiteten i søk- og redningsoperasjoner i nordområdene.

Som prosjekt har SARiNOR en visjon om å gjøre Norge verdensledende på søk og redning i nordområdene. Sikkerhet til sjøs er også en helt avgjørende faktor for videre verdiskaping innen maritim næring i Nord-Norge.

Et stort ansvar

Fra Utenriksdepartementet heter det at Norge som arktisk kyststat, med råderett over store havområder, har et stort ansvar for å styrke maritim sikkerhet og beredskap i nordområdene.

Målet er å skape en samarbeidsarena for private og offentlige aktører innen søk og redning for å bidra til en felles situasjonsforståelse. I tillegg skal det utarbeides et veikart med konkrete forslag til tekniske og organisatoriske forbedringer i ulike faser av en søk- og redningsaksjon til havs. Et systematisk arbeid gjennom SARiNOR kan redusere risikoen for ulykker og styrke næringens redningskapasitet.

BarentsWatch og tjenesten Felles ressursregister blir nevnt i prosjektets arbeidspakke 6, ledet av Sintef IKT. Her har de i rapporten undersøkt hvordan man best kan etablere delt situasjonsforståelse mellom sentrale aktører innen søk og redning (SAR) i nordområdene.

80 prosent av Norges havområder ligger i Arktis, og i dag går om lag 90 prosent av den arktiske skipstrafikken gjennom norske farvann. I tillegg antas det at 25 prosent av verdens uoppdagede olje- og gassressurser befinner seg i Arktis. Betydelige funn i Barentshavet baner vei for store investeringer innenfor petroleumsrettet aktivitet i nord.

Nordøstpassasjen 

Et annet utviklingstrekk i nord er trafikken gjennom Nordøstpassasjen - 71 skip i 2013. For enkelte aktører kan reiselengden halveres på ruta langs kysten av Sibir. Utfordringene er i dag knyttet til sikkerhet, internasjonalt regelverk, russisk regelverk, regularitet, tekniske begrensninger knyttet til skipstype og -størrelse. Flere ser et stort potensial, og forskere fra Sør-Korea anslår at så mye som en fjerdedel av all trafikk mellom Asia og Europa kan gå gjennom passasjen i 2030. Kinas polarinstitutt anslår at opp til 15 prosent av landets containertrafikk vil kunne bruke ruten allerede i 2020.

Gjennom den internasjonale søk- og redningsavtalen mellom Arktisk råds medlemsland, er Norges ansvar for søk og redning utvidet helt opp mot den geografiske nordpol. SARiNOR vil søke å benytte den integrerte kunnskapen og kompetansen som det norske samfunn besitter innen sikkerhet og beredskap i nordområdene.

Maritimt Forum Nord er prosjekteier for det treårige prosjektet. Finansiering fra det offentlig kommer fra UD og Nordland fylkeskommune, mens private aktører inkluderer Norske Shell, Statoil, ENI, DNV-GL og Norwegian Hull Club.

Search And Rescue in the High North (SARINOR) from BUG Production Company on Vimeo.

For at våre tjenester skal bli nyttige og brukervennlige ønsker vi tilbakemeldinger fra deg som bruker. Det kan være ris, ros, spørsmål, ideer og andre ting. Vi setter stor pris på din hjelp.