Forsiden Artikler Havnestrukturen i Norge

Havnestrukturen i Norge

Drammen havn er en av stamnetthavnene i Norge og en såkalt intermodal knutepunkthavn. Foto: Drammen havn.
Drammen havn er en av stamnetthavnene i Norge og en såkalt intermodal knutepunkthavn. Foto: Drammen havn.

Havnestrukturen i Norge består i dag av 32 stamnetthavner. Resten betegnes lokale havner, fiskerihavner, fritidsbåthavner og lignende.

Det er mer enn 3 år siden artikkelen ble oppdatert

Kystverket deltar i planmedvirkning og utøver myndighet etter havne- og farvannsloven, som blant annet har som formål å legge til rette for god fremkommelighet, trygg ferdsel og forvaltning av farvannet.

Næringslivets krav til sjøtransport i dør-til-dør transportkjeder er i endring, og drives blant annet av behov for å redusere kostnader og ledetid. Samtidig settes det strengere krav til sikkerhet og sporbarhet av gods.

Den nasjonale havnestrukturen legger føringer for statlig engasjement og framtidige statlige investeringer i sjøverts og landverts infrastruktur.

Stamnettshavner

Gode tilknytningsveger til havnene, og sikre og effektive farleder er en forutsetning. Infrastrukturen rundt større terminaler er viktig for å få gods ut i landet på en effektiv måte. Regjeringen har i Nasjonal transportplan definert 32 stamnetthavner, hvorav god landverts tilknytning er viktig for 25, mens de resterende syv er sjø-sjøbaserte terminaler. Disse havnene er knyttet opp til stamleden som går langs kysten fra Svinesund til grensen mot Russland. Hvilke havner som inngår i et nasjonalt transportnett og således defineres som stamnettshavner fremgår av farledsforskriften

Øvrige havner

Dette nivået innbefatter alle andre havner, og disse vil primært ha som oppgave å betjene lokalsamfunn og stedlig næringsliv.

De om lag 600 statlige fiskerihavnene forvaltes av Kystverket.

For at våre tjenester skal bli nyttige og brukervennlige ønsker vi tilbakemeldinger fra deg som bruker. Det kan være ris, ros, spørsmål, ideer og andre ting. Vi setter stor pris på din hjelp.