Forsiden Artikler Felles aksjonsstøtte er tatt i bruk
Illustrasjon fra en øvelse som HRS gjennomførte i november. Kart med søkearealer og observasjoner i ressursoversikten i Felles aksjonsstøtte.

Felles aksjonsstøtte er tatt i bruk

BarentsWatch er veldig stolt over at flere politidistrikt i Norge nå bruker Felles aksjonsstøtte i redningsaksjoner.

Utviklingen av dette verktøyet har vært fylt med livlige diskusjoner, utprøvinger og tilpasninger. Etter tre års tett samarbeid med brukerne, i en prosess hvor BarentsWatch har ledet det tekniske utviklingsarbeidet, er Felles aksjonsstøtte nå med på å forbedre koordineringen under redningsaksjoner.

Felles aksjonsstøtte er en digital løsning for ressursstyring og planlegging ved søk etter savnet person på land. Karttjenesten gir alle deltakere i norsk redningstjeneste et felles samhandlingsverktøy for koordinering av egen innsats.

Mannskaper og ressurser tar en aktiv rolle i en hendelse. De deler sin posisjon og sine observasjoner med andre deltakere i verktøyet, noe som bidrar til å skape et felles situasjonsbilde.

Ekspertgruppe

Representanter for brukene har vært med på å lage tjenesten. En bredt sammensatt ekspertgruppe har sikret at det er blitt et godt verktøy til mannskaper i politiet, Hovedredningssentralen (HRS), Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Norske Redningshunder, speidere, Norsk Radio Relæ Liga (NRRL), og mange flere.

Ekspertgruppens dype forståelse for fagområdet redning, og det taktiske arbeidet ute i felt har belyst de vesentlige behovene som skal løses i verktøyet. Faglige innspill har ført oss frem til gode løsninger og teknologivalg. Samarbeid på tvers av fagekspertise og organisasjoner har vært en forutsetning for å lage et verktøy som passer for alle i redningstjenesten. I Norge er dette et samarbeid mellom offentlige, private og frivillige aktører.

17. Juni 2024 startet pilotering av verktøyet i Sør-Vest politidistrikt. Takket være det dedikerte og iherdige arbeidet til ekspertgruppen ble funksjonene i verktøyet godt tatt imot av brukerne. Felles aksjonsstøtte blir omtalt som nyttig og brukervennlig.

«Dette er et enkelt system å ta i bruk og det er enkelt å bruke. Det gir oss en verdifull oversikt og gjør mye av det arbeidet som før har tatt mye tid og stjålet mye ressurser og organisering. Systemet gjør mye av jobben og vi kan konsentrere oss om det faglige og de gode vurderingene og valg for å utnytte ressursene på en god måte.»

  • Arne Alsvik, Norsk Folkehjelp, Redningskonferansen 4. september 2024.

Informasjon sorteres og presenteres i et kart slik at det gir et felles situasjonsbilde. Innsatsleder i kommandosentralen og alle på taktisk nivå sier de har fått et verktøy som frigjør tid og bedrer evnen til beslutninger.

Utviklingsforløpet har vært eksperimentell og fylt med livlige diskusjoner, tester, utprøvinger, tilpasninger og rettelser. Øvelsene som vi hadde med Felles aksjonsstøtte var uvurderlige for å kunne tilpasse tjenesten til brukere i felt, taktisk ledelse i kommandosentralen og politiets innsatsleder. 

Les mer om brukertesting i øvelse. 

Reelle aksjoner

Det har også var helt nødvendig å få tilbakemeldinger fra pilotbrukerne knyttet til Sør-Vest politidistrikt. Når tjenesten ble brukt i reelle situasjoner, der mange ressurser skulle samarbeide, så vi hva systemet rundt verktøyet gjorde riktig og hva som skapte problemer. Var tjenesten god nok? Var opplæringen tilstrekkelig? Ble den frivillige innsatsen fortsatt sett og verdsatt når kommunikasjonen ble digital?

Skarp (operativ) bruk i reelle aksjoner viste hva som manglet i tjenesten, og i hele systemet, fra opplæring til brukerstøtte.

I slutten av oktober arrangerte HRS og Frivillige Organisasjoners Redningsfaglige Forum (FORF), en nasjonal opplæring for metodikk og verktøy i søk etter savnet person på land. Her var representanter fra alle de 12 politidistriktene samlet. 

 

Samling redningstjenesten

Et allerede godt samvirke har om mulig blitt enda bedre – læringer fra piloten i Sør-Vest politidistrikt på Nasjonal opplæringssamling 26. og 27. oktober på Gardermoen.

 

Felles aksjonsstøtte ble satt inn i en metodisk og faglig kontekst. Med et system i bunnen er det lettere å få til å jobbe metodisk på samme måte i alle deler av landet. Vi i BarentsWatch er takknemlige for at vi fikk være med på dette kurset, se sammenhengen i det vi utvikler, og motta mange, mange gode forslag til rettelser og forbedringer av Felles aksjonsstøtte.

Etter intensiv periode med øvelser og trening ute i distriktene, får vi forslag til forbedringer, feil og direkte kapasitetsproblemer som vi må jobbe videre med. Med observante og engasjerte brukere får vi viktige tilbakemeldinger på opplevelse og hvordan feilsituasjoner oppstår.

Brukerbehov

Effekter og verdier blir realisert når tjenestene våre brukes. Og det er når de brukes vi får de mest relevante innspillene til videreutvikling.

Nå brukes Felles aksjonsstøtte for alvor for å finne den savnede raskere og løse oppgavene mer effektivt. 

Vi er stolte over å ha brakt utviklingen så langt, og er takknemlige for tilliten og det dedikerte og kunnskapsrike arbeidet fra våre partnere.

BarentsWatch utvikler alle sine tjenester iterativt, og basert på brukerbehov. Tjenestene utvikles på oppdrag av etater, politisk initiativ og mandat.

Tjenestene deler informasjon på tvers av organisasjoner og etater for å gi et felles situasjonsbilde av aktiviteter langs hav og kyst. I hjertet av alle våre tjenester er kartet og data fra blant annet Kystverket, Meteorologisk institutt, Mattilsynet, Fiskeridirektoratet, og mange flere samarbeidspartnere. Og, ikke minst, data fra brukerne selv.

For at våre tjenester skal bli nyttige og brukervennlige ønsker vi tilbakemeldinger fra deg som bruker. Det kan være ris, ros, spørsmål, ideer og andre ting. Vi setter stor pris på din hjelp.